Quornfärspaj recept

I början av februari lagade jag quornfärspaj och Nathalie bad om receptet. Nu har jag segat mig något enormt med att lägga upp det men här kommer alltså receptet, direkt hämtat från rutiga kokboken men med några små ändringar. Den räcker till 4 pers enligt receptet men jag skulle snarare satsa på 5-6 så länge man har sallad till.

ingredienser
3 dl vetemjöl
125 gram margarin/smör
3 msk vatten
500 gram quornfärs
1 gul lök
3 röda paprikor
1 burk champinjoner
3 tomater
1-2 tsk salt
2 tsk mejram
2 tsk basilika
2 msk rödvinsvinäger
2 dl vatten
1 1/2 dl creme fraiche med tomatsmak
1 ägg

Blanda mjöl, smör ocg vatten till en deg som du plattar ut till en rund kaka, slå in den i plastfolie och låt den ligga i kylen c 30 minuter och sätt ugen på 225 grader. Under tiden börjar du att fräsa färsen, hacka löken och lägg i den. Kärna ur och skär paprikorna i tärningar, lägg ner tärningarna i färsen och tillsätt salt, mejram, basilika, vinäger och vatten. Sjud försiktigt i 5 minuter och blanda sedan i creme fraichen. Häll färsröran i en pajform eller ugnsform med låga kanter, ca 25 cm i diameter. Kavla ut degen så att den blir ca 2 mm tjock, skär eller sporra ut remsor som är ca 1 cm breda och lägg dem som ett galler över fyllningen. Lägg även en degremsa runt kanten, pensla sedan med ett uppvispat ägg. Grädda pajen på galler i den nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.
Klart!



/Stilist

Kommentarer
Postat av: Nathalie

åh tack för receptet! det ska jag absolut prova och bjuda familjen på!

2009-03-02 @ 14:23:35
URL: http://nenneblogg.blogg.se/
Postat av: lisa

ser gott ut :)

2009-03-02 @ 17:15:20
URL: http://lisaamelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0