Stilists New York

Dåså, för en vecka sen så satt jag på planet hem från new york och här kommer guiden. Jag tar även med affärer som jag tyckte var överskattade. Enjoy!

Psst, ett <3 betyder att Stilist gillar den här affären/restaurangen och så vidare extra mycket.


Shopping


j.crew finns lite överallt och även som webshop (skickar inte till Sverige). Bra och snygga kläder, dock fanns det mer för mamma och pappa än mig om vi säger så. Fint och bra material men överpriser enligt mig.


Michael K. 512 broadway, SoHo  

Lite som carlings och conversen kostade runt 250 kr men lite trång, varm och virrig affär. Enda affären vi hittade sneakers i men de hade inga vans vilket vi var ute efter och utbudet var rätt dåligt.

  

Prada, 575 broadway SoHo 

Skithäftig flaggskeppsbutik med stort utbud och häftig arkitektur. Det finns även parfym ifall su vill shoppa men har en begränsad budget.

  

Tiffany & co, 727 fifth avenue, upper east side

Fönstershopping på högsta nivå och den är så pass "turistig" att du inte känner dig fånig som bara insuper atmosfären.


Uniqlo, 546 broadway

Japans svar på h&m, fullt med baskläder I fina material till billiga priser. De har samma ulltröja i säkert 30 färger och så vidare. Syrran shoppade loss här. <3

  

Marc jacobs , 163 mercer street 

Bra utbud men då årets höstkollektion var synnerligen tråkig enligt mig så blev inte heller affären särskilt rolig.

  

Sephora, finns lite överallt

Jag trodde att sephora var överskattat med tji fick jag då det verkligen var ett sminkparadis med roliga erbjudanden, fina småförpackningar och kunnig personal. Den kvinnliga delen av familjen shoppade loss. <3

  

  

Forever 21, 50 west 34th street

Överskattat enligt mig, sure jag gjorde några fynd men i allmänhet så kändes det som ett billigare gina tricot.

  

Marc by marc Jacobs, 403 bleecker street

Härlig affär med varierat utbud och prisklass, jag köpte en klänning och lite småpryttlar och syrran köpte skor, glöm inte att skatten läggs på när du står i kassan. <3

  

Jacobs by Marc Jacobs, prylbutiken lite längre ner längs bleecker street.

Kaos, bara svenskor och japanskor men det finns mycket kul.

  

Anna sui , 113 greene street 

Härlig affär med allt från smink till strumpbyxor, t-shirts och kläder från kollektionen.

  

Juicy couture , 360 bleecker street

Juicy är för det mesta inte min grej, men de hade juicy barbies! Stilist likes her Barbies.

  

Betsey johnson , 138 wooster street

Partyklänningar i massor och det var en ren skam att jag inte behövde någon. Ett spontanköp som man inte vet när man ska använda som kostar 3000 är liksom inte min grej men de har även söta undies och smycken om än onödigt dyra.

  

Kate Space, 454 Broome St i Soho

Fin affär med en massa söta klänningar, skor och väskor till höga men inte galna priser.

  

Victorias Secret, finns lite överallt

Kunnig personal, bra kvalitet och härligt tjejig stämning, allt som man ville att det skulle vara. <3

  

Banana republic , 114 fifth avenue

Dyra, rätt trista baskläder.

  

Ellen christine millery, 255 w 18th street

Underbar liten hattaffär (tror det finns vintagekläder I lagret också) som drivs av den underbara personligheten Ellien Christine. Hattarna är dyra men tycker om att provas. Hon säljer även vintagevykort för 1 dollar styck. <3 (glöm inte att säga vart ni läste om affären, hon tycker att det är jättekul att veta vart hon blivit omskriven i europa)

  

Loehmans

Det finns skor för den som orkar läsa men som alltid så är det rätt utplockat. Jag hittade lite fint men det blev inget köp. Var beredd på att leta ett tag.

  

Polo/Ralph Lauren, 872 madison avenue

Bra men dyrt tyckte pappa.

  

The apple store, SoHo

Bra utbud och bra service, föräldrarna shoppade loss. SoHoarna är stolta över sin egna äppelbutik.

  

Takashimaya, 693 fifth ave, upper east side

Häftigt varuhus med dyra varor. Värt ett besök för den annorlunda stilen.

  

Anthopologie,

Fina men onödigt dyra kläder. Kolla in inredningen ty den är underbar. Som ett romantiskt inrett skeppsvrak.

  

Bergdorf Goodman, 745 fifth avenue, upper east side

Hit går det vackra folket för att handla och varuhuset är underbart. Det är ett noggrant utvalt sortiment till dyra priser och expediterna ( som ger utmärkt service) tar det inte för givet att du själv betalar för kalaset. <3

  

Intermix, 365 bleecker street

Trist affär enligt mig, varuhusen är roligare.

  

Tommy Hilfiger

Bra affär tyckte pappa som köpte en snygg pikétröja och en bomullströja.

  

Bendels

Härlig affär för den yngre massan. Dyra men relativt ungdomliga kläder.

  

Bloomingdales

Ungefär samma utbud som, kanske lite mer och billigare än Bergdorfs men stört mycket folk och vi tyckte bara att det var jobbigt.

  

Barnes and Noble

Bra bokutbud <3

  

Virgin Megastore

Ett film och skivparadis <3

  

Mat

  

Europa

Bra lunchställe där du kombinerar din egna sallad.

  

City bakery, 3 west 18th st, Flatiron district

Smarrig varm choklad men tråkig inredning.

  

Magnolia bakery, 401 blecker st, west village

Berömt av en anledning. Cupcaksen är himmelska och deras cappuchino är himmelsk. En av höjdpunkterna är Mr Magnolia, rastakillen som håller kön glad. Tips! Ta med fikat och sätt er i parken och mys. <3

  

Balthazar, 80 spring st, SoHo

Berömt franskt brasseri men härlig stämning och chict klientel. Satsa på skaldjuren som är fantastiska, pommes fritsen är perfekta och deras creme brulée är en perfekt avslutning. Boka bord och ta med stora plånboken. <3

  

Nobu

Snyggt inredd och med underbar mat, men notera att portionerna inte är dignande amerikanska utan sparsamt japanska. Lyssna på kyparen för de vet vad som är det godaste och även om sushin är god så är huvudrätterna ännu bättre. Vi åt en fisk i misosås som var helt fantastisk. Även här behövs stora plånboken. <3

  

Chinatown

Bra ställe för en god och billig middag, men om du som jag är känslig för fiskar i  sunkiga akvarier som väntar på att ätas ladda för en vegetarisk middag. Tips! Om du är sugen på en massage som finns det möjlighet till det här, vi testade det dock inte.

  

Dean and Deluca, SoHo

Fantastisk saluhall med massvis med god mat och spännande ingredienser.

  

Sevärdheter


Moma,11 west 53rd street

Härligt fik men underbara desserter. Många häftiga konstverk men plocka russinen ur kakan och försök inte se allting. Gratis inträde på fredagskvällar så kom på förmiddagen eller ta det en annan dag. Väldigt bra museibutik med många konst och modeböcker. <3

  

Metropolitan museum of art, 1000 fifth avenue at 82nd street

Vi tog det på en söndagsmorgon och det var helt underbart. Att gå upp på takterrassen är ett måste för utsikten över parken och skylinen. Bra butik här med. Fråga i kassan efter bästa utställningarna och ta en promenad och lunch (the boathouse har både billiga och dyra luncher) i central park efteråt. <3

  

Waldorf astoria
har en härlig lyxlobby och det går bra att gå in och ta en titt

  

The Palace

Gossip girl-tokiga som vi är så drog vi förbi det berömda hotellet men vågade oss inte in i lobbyn.

  

The Rockefeller center

Vacker utsikt och kortare kö än till empire state building. Vi åkte upp på kvällen och fick en hisnande blick över new york.

  

Parsons school , modeskolan

Här gick marc jacobs och man brukar kunna gå in och ta en titt, men när vi var där så var det inskolningsveckor.

  

Bryant park,
Gå dit och insup känslan. När vi var där så höll de vita tälten på att sättas upp och man kände spänningen. Oh vad jag vill komma till modeveckan någon gång.

  

Times square,
häftig plats men för mig så räckte det med ett litet tag där, gillade SoHo mcyket bättre.

  

  

  

  

Allmänna tips


De flesta affärer öppnar vid 10 eller 11 men är öppna sent, så sightsa på morgonen.

  

Åk taxi, man ser mycket av staden och chaufförerna är sköna till tusen.

  

Gå och se en show på broadway, de medverkande är i världsklass.

Hoppas att det var till hjälp

/Stilist


Kommentarer
Postat av: The City

Åh, vilken fantastisk guide!

Nu när du har sponsrat med tips kanske du kan sponsra med en resa också? Inte? Nähä, då får jag väl försöka övertala mor min istället då ;)

2008-09-08 @ 14:54:09
URL: http://thecity.blogg.se/
Postat av: lisaamelie

Skönt med en ärlig New York guide! roligt att läsa och bra tips för resan. Jag ser fram emot mellandagsrean där du ;) och nyårsraketer på Times square!!!

2008-09-08 @ 21:46:59
URL: http://lisaamelie.blogg.se/
Postat av: kajsa

Åhh. när oh när ska jag ta mig tid att göra min guide?knorrrrrrrr

2008-09-10 @ 17:28:36
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: sassy

Åh, vad jag vill åka dit!

2008-09-10 @ 18:17:44
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack för tipsen! Jag åker till fabulous NY om en månad ungefär, så det här var perfekt!

2008-09-15 @ 12:51:55
URL: http://idamirjam.blogg.se/
Postat av: amelie

Fortfarande en perfekt guide, så jag tckar dig igen :D

2008-11-18 @ 09:38:28
URL: http://lisaamelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0